Bine ați revenit în șantierele navale din
deșert! N-au trecut decât aproape doi ani de când am povestit câte ceva, așa că
na, să mai ștergem praful.
Disclaimer: iarăși o să întâlniți în text o grămadă de "ieri" și altele asemenea. N-au nici o legătură cu realitatea, postul a fost scris pe durata a vreo două luni...
Disclaimer: iarăși o să întâlniți în text o grămadă de "ieri" și altele asemenea. N-au nici o legătură cu realitatea, postul a fost scris pe durata a vreo două luni...
Eniuei, să purcedem la povestit.
Ultima
oară când am scris despre asta, construcția era într-un stadiu oarecum
incipient. Partea bună a fost că am reușit să scot corpul navei la nivel de
satisfăcător. Partea nașpa e că dacă nu mă simt capabil sa fac ceva bine, o las
moartă. De ce credeți că n-am mai făcut nimic la vaporaș timp de x luni? Numai
gândul la vopsit mă făcea să tremur.
*
La nu foarte multă vreme după ce am terminat
cu fibra de sticlă, am dat o mână de grund (al doilea tub de spray luat din
ACE, că primul era înfundat bocnă când am încercat să-l folosesc, și deși m-am
chinuit vreo săptămână cu diluantul vieții pus pe duza aia, n-a vrut să meargă
nici mort. Sau mă rog, dacă-i mort...)
Am mai dat cu niște șmirghel și apoi
cică să vopsesc. Hehe, ce simplu sună.
După ce m-am coit juma de an să-mi fac curaj
să vopsesc ceva, am ajuns la concluzia că aerograful pe care-l aveam eu era de
vină. O fi fost, nu zic nu, că era ceva panaramă tip suflai, da’ era clar că-mi
căutam scuze deja. Desigur, respectivul aerograf nu putea să funcționeze fără
compresor, așa că mi-am luat și de-ăla. Behold!
Acuma să fiu sincer, nu m-am împăcat deloc cu
suflaiul de la Revell. Am reușit (destul de aproximativ) să vopsesc interiorul
cabinei, dar a fost chinul de pe lume. Desigur, a trebuit vopsit întâi
interiorul pentru că după ce am montat capacul, nu mai am acces acolo. Deci am
mai petrecut niște timp căutând poze cu interiorul cabinei de comandă, am
construit scaunul comandantului și bordul și sonarul, un telegraf mic și alte
chestiuni care să arate frumușel acolo, apoi am închis cabina.
Pentru că mă tot
frecam să vopsesc să nu vopsesc, am început să mai fac din piesele componente.
Și acum după atâta amar de vreme, tot mai construiesc la ele. Nu mi-a plăcut
niciodată munca repetitivă, da’ uneori n-ai ce face. Ia priviți ce mișto arată
lada de pește și ușile zburătoare pentru plasă.
Dacă nu ați înțeles faza cu munca repetitivă,
ia uitați cum arăta lada de pește ÎNAINTE de asamblare și vopsire:
81 de piese, în caz că vă întrebați. See what I mean?
**
În același timp, nu mă înduram
deloc să mă apuc de vopsit corpul, pentru că partea cu vopsitul era în
continuare horror story. Doar căcumva,
o discuție pe tema progresului la lucrare cu Robert a evoluat în ceva gen "mi-ar trebui un aerograf nou că ăsta (clonă chinezească după o clonă cehească
după unul japonez) nu mai face treabă, și ar fi mișto să fie nițel mai finuț,
cu o duză foarte fină pentru x y treabă și l-am găsit pe un site în
doicilandia"...Well, dacă tot am dat comandă în Germania pentru al lui, am luat
și eu un aerograf gravitațional (așa mai
entry level) dar cică foarte de încredere. Ce să zic, privind retrospectiv, cam
așa e. Așa că mi-am luat aerograf. Nu vă gândiți că imediat ce l-am luat m-am
pus pe treabă. Neaaah, ca orice copil cuminte care a căpătat o jucărie
nou-nouță, întâi m-am uitat la el în cutie, că taaaare frumos era. Și cum, adică
să-l murdăresc? Da’ dacă îl stric?
Până la urmă mi-am luat inima în dinți (nu
foarte repede, întâi cu apă chioară) și după multe ezitări și discuții cu
Robert vis-a-vis de diluția vopselelor și alte detalii, am vopsit și eu cu
aerograful. Cred că primele obiecte vopsite au fost piesele turnate din
plastic, gen uși, capace și ramele geamurilor. Erau deja pe culee, ușor de
manevrat, plasticul deja avea o culoare foarte apropiată de culoarea finală,
așa că am avut curaj.
And I got struck. Deci rezultatul a fost ATÂT
de mișto comparativ cu vopseala la pensulă, încât inhibițiile mi-au dispărut
mintenaș.
În foarte puțină vreme vaporașul meu arăta
așa:
Cool, heh? Da, da’ problemele au un talent
deosebit să mă găsească, așa că am făcut iarăși o pauză măreață de la lucru.
Cel mai probabil din cauză că ajunsesem la o parte la care nu găseam o soluție
de rezolvare, poate scule lipsă (am pierdut o gramadă de vreme căutând o
soluție ca să decupez din celuloid discurile hublourilor). Până la urmă treaba
s-a rezolvat cu un set de preducele, dar pe alea a trebuit sa le aștept de
acasă...Iar timpul trecea și eu nu mișcam mare lucru. Prin "mare lucru" vreau
de fapt să zic "nimic".
În plus, my Nemesis was lurking...Balustrăzile
și scările. Nici la momentul de față nu am rezolvat cu balustrăzile, iar ăsta e
principalul motiv pentru întârzieri și lăsat baltă totul. Nu am o idee clară
despre procesul tehnilogic pe care ar trebui să-l aplic pentru asta.
***
Aaa, să vă zic cu scările...Scările sunt altă
chestiune. Ideea era că în planuri ziceau tovarășii că se construiesc din sârmă
de alamă de 0.8 sau cât naiba este aia din kit. Doar că eu m-am uitat în pungă,
m-am uitat pe desen, și parcă dă cam cu virgulă cantitatea de material. Aceeași
sârmă trebuie folosită la balustrăzi, la mâna curentă de-a lungul cabinei, la
ceva piese/suporți de prin jur. Nu sunt bucăți mari, dar se adună. Apoi, la
puntea prova e clar că bucățile respective trebuiesc înnădite, că nu ajunge o
sârmă pentru toată balustrada. Probleme multe și neclare. Plus faptul că ar
trebui să cositoresc chestiile alea, și nu prea mă pricep. Plus că mi-ar mai
trebui niște mâini, și n-am. Dar divaghez, că eram la capitolul scări. Well,
sunt patru scări de pisică pe cabină, fiecare cu 8 trepte. 32 de trepte de
confecționat, vopsit, montat. Din ce material? Cum ziceam mai sus, sârma
inclusă în kit nu pare suficientă. Prima încercare de remediere: altă sârmă, de
diametru similar. Sursa? Agrafe de birou, dezdoite. Cu foarte mare chin am
construit 32 de bucăți, belindu-mi deștele la maxim. Sârma aia de fier e a naibii
de tare când vrei sa îndoi capete de 1.5mm, credeți-mă. Primul capăt merge ok,
că ții cu cleștele, da’ la urmă...Oricum, le-am făcut pe nemernice. Da’ după ce
le-am confecționat, n-am fost deloc mulțumit cu rezultatul. Pur și simplu, erau
mult prea groase. Chiar la 0.8 (deși cred că e de 1mm de fapt) ar însemna –
ținând cont de scara 1:50 la care e modelul – că treptele respective aveau 40
sau 50 mm diametru. No way Jose! 20 25 mm maxim aș zice, după ce am văzut pe
vapoarele adevărate la care am lucrat când eram în AKER. Așa încât, sârmă mai
subțire. Din fericire, Robert mi-a făcut rost de câteva lungimi de sârmă de
cupru de diferite diametre, am mai găsit și eu în șantier niște 0.4 de la
ecranele unor cabluri, ză treabă iz gud.
Citind aici, o să aveți impresia că lucrurile
astea s-au petrecut așa, în decurs de două săptămâni. Hehe, ce glumă! Cred că
au trecut 6 luni fără sa mișc un pai, doar am șters cutia de praf. Pur și
simplu n-am avut chef de lucru, mereu a fost altceva de făcut, am găsit un set
de cărți bune (Saxon Chronicles – Bernard Cornwell) sau orice alt motiv care să
îmi justifice lenea.
Ce s-a schimbat? Habar n-am, am terminat de
citit și m-am legumizat complet, plus că-mi amintesc că am zis de data trecută
că la vizita asta o să ne jucăm cu vaporașul la fântâna de la Dubai Mall (între
timp am mai descoperit o locație potrivită la City Walk) și mi s-a părut chiar
de kko să nu mă țin de cuvânt.
Așa că după multe stremeri, am făcut scările
respective, am dat și semnele pentru montaj și cică hai să le pun. Hmmm,
vopsite în ce culoare? Pe plan nu scrie nimic, la alții le-am văzut albe, pe
desen și în pozele de pe cutie par gri. Well, gri să fie! Da’ să moară mortu’
dacă pun aerograful pentru câteva chichinețe de-astea. Așa că le-am pensulizat,
pe 90% din suprafață. Restul era înfipt în patafix, așa că urmează o nouă
pensulizare, fiecare în parte, ca să le am gata înainte de montaj.
Ce-am mai făcut? Am asamblat am asamblat
ambele vinciuri, barca de serviciu și macaraua ei, plutele și colacii de
salvare, radarul de navigație, suporții plaselor de pescuit, rolele de ghidaj
ale funiilor, catargul cu toate piesele lui, de-astea. E drept, catargul l-am
finalizat abia ieri (de-aia nu e vopsit încă) iar restul pieselor zac în cutie
de oarece vreme, da’ în principal asta. Nu mai am multe piese rămase prin cutie
(neatinse, adică) dar oricum mai e destul. În principal, mizeriile alea de
balustrăzi, lua-le-ar moartea să le ia, dacă nu cumva mor eu înainte să apuc să
le fac.
LE: N-am murit. E drept că letconul a depus ceva efort în direcția asta, da' l-am lăsat să latre degeaba. Mi-a luat 2 ore să cositoresc 4 stâlpișori, așa că mi-am băgat picioarele și am lipit cu superglue tot. A mers surprinzător de mișto, așa că avem balustrăzi și scărițe:
LE: N-am murit. E drept că letconul a depus ceva efort în direcția asta, da' l-am lăsat să latre degeaba. Mi-a luat 2 ore să cositoresc 4 stâlpișori, așa că mi-am băgat picioarele și am lipit cu superglue tot. A mers surprinzător de mișto, așa că avem balustrăzi și scărițe:
****
Dacă mai țineți minte (glumesc, n-aveți nici un motiv să țineți minte vreun cuvințel din ce scrie p-aici) mă plângeam acum niște secole de "circular movements", de fiecare dată când vroiam să fac ceva, altceva trebuia făcut înainte, sau erau două chestii care trebuiau făcute pe rând, una înaintea ăleilalte. Nu pot să fixez catargul pe poziție până nu îl vopsesc. Nu pot să îl vopsesc până nu îi fac tiranții suport, că și ăia sunt în aceeași culoare, care trebuie amestecată din galben și alb, deci toată șmecheria trebuie rezolvată într-o singură vopsire, că altfel muie mai fac aceeași nuanță.Da' fără să am catargul fixat, nu pot să măsor exact tiranții care îl țin fix.
Dacă greșesc tiranții, am două probleme: una e că o să stea catargul strâmb, a doua ar fi că nu am material decât pentru o singură încercare. Am bulit-o, m-am kkt pe mine. Nici nu mă pot baza pe faptul că stă singur la locul lui, că jegosul nu intră în punte decât 1.5mm. Scârbele de la Billings au dat la fixul fix profilul pentru catarg, dădeau dreaq faliment dacă lăsau 10mm în plus. Un catarg de 270mm înălțime, suportat în 1.5mm la bază, cum ai suflat pe el s-a înclinat și mai și trebuie să stea în unghi aplecat spre pupa, deci nici măcar în poziție de echilibru.
LE: am improvizat un sistem de susținere și acum tiranții catargului sunt la locul lor.
Niște vopsea și cam asta e cucatargu' vieții.
Ca să fie tacâmul complet, mă mai și mănâncă-n cur ca pe Zambila / vaca Milka. V-am zis că am asamblat macaraua bărcii. Acum mi-a venit ideea geni(t)ală să fac respectiva macara mobilă. Și aș fi zis că-mi trece repede, da' uite că mă tot gândesc cum s-o pun în aplicare.
LE: păi, niște epoxy, două șanțuri ca lumea tăiate în capul unui șurub de 4, câteva bucăți de placaj pe sub cabină ca să se așeze ca lumea, și macaraua se rotește.
LLE: Dar dacă te uiți în cutie și vezi ce puține piese au mai rămas de pus, parcă îti mai vine inima la loc. Încă niște hei-rup și cabina arată cam cum ar trebui să arate:
Am fixat și rolele de ghidaj ale cablurilor pentru plasele de pescuit și suporții scripeților:
Am revopsit balustrada că nu mi-a plăcut diferența de nuanță între vopseaua veche și punctele noi unde am montat urechile în care stau în repaus cârligele pentru ridicat plasele.
***
**
Și mai
sunt chestii pe care le-am făcut deja și nu-mi place nici de moarte cum au
ieșit, cum ar fi bandoul din jurul punții. Din cauză că baghetele din care a
trebuit să le fac au fost înfiorător de proaste (lemnul foarte fragil, se despica
imediat și nu în lungul fibrei), partea foarte rotundă de la pupa a ieșit...cam
de kkt.Kitul nu a ținut suficient, partea curbă nu a oferit suficient suport și a indus tensiuni care au desfăcut lipiturile, minuni de-astea. Probabil ar fi fost mai ușor dacă-mi aminteam de panaramele respective ÎNAINTE să dau grundul ăla, dar na, asta e. Apoi, mama improvizațiilor, cu ce să vopsesc dunga aia albă atât de îngustă, pe o suprafață atât de neregulată? Soluția mea a fost marker corector, și ar fi mers ok dacă suprafața era ceva mai dreaptă. Din nefericire nu e, așa că partea aia arată oribil. Sincer, mă gândesc s-o tai cu totul de-acolo, să șlefuiesc zona și să vopsesc din nou cu bleu și gata. O să mă mai gândesc, dar la momentul ăsta nu pare o soluție tocmai rea. Din păcate, ca să refac toată zona o sa fie muncă multă și din ce în ce mai greu de executat, cu piese înșirate deja în zonă.
LE: Am încercat să șlefuiesc zona și să mai înlătur din reziduurile de clei, dar succesul a fost limitat, așa că am lăsat-o baltă.
...Da' dacă tot am mascat pentru vopsit balustrada, am consumat toată banda de mascare pe care o aveam și gata cu tâmpenia aia cu alb sărea în ochi ca un gândac pe sandviș. Deci, cam așa:
Sigur că mai e de lucru. De exemplu, tijele care țin suporții ăia nu sunt încă vopsite și nici lipite. Nici catargul sau tiranții lui nu sunt lipite încă.
Hmmm, e o șmecherie cu tijele de pe cabină:
După cum se vede, alea au un capăt pe cabină și unul pe suport, și chestia iekă unul trebuie să rămână fix în timp ce celălalt trebuie să se poată demonta odată cucabina ca să permită accesul la mațele vaporașului (baterie mai ales, dar și axul elicei pentru ungere). Așa că probabil o să le lipesc cabină și o să le las așa cum sunt în capătul celălalt.
După ce o să refac stocul de bandă de mascare, poate o să mai dau un spray de alb pe balustrăzile de la cabină, că se cam cunosc urmele de pensulă.
Da' până una alta, aș zice că se vede luminița cum se apropie.
E drept, în 2006 când veneam spre casă tot așa se vedea Burjuman-ul cum se apropie și apoi...se depărta, că greșeam ieșirea din SZR. Faptul că la un moment dat finalul pare aproape nu e o garanție că totul o să meargă conform planurilor...
Buey , iese bine ! Chiar îmi place ! N-a fost chiar scurtă epopeea , dar , na, este și navigabilă , un maare plus , o bataie de cap și muncă , plus ceva mai multă pricepere tehnică.Nu mai ai mult , chiar o s-o termini anul ăsta , o scoți la plimbare de Revelion în fîntîna de la Burj Khalifa !!
RăspundețiȘtergereBravo !